Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak Białystok prowadził inwestycję, która miała na celu przekształcenie lotniska Białystok Krywlany w lotnisko użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji, czyli dostosowanego do ruchu niewielkich samolotów pasażerskich. Kontroli domagało się kilkanaście instytucji i osób.
Działania podejmowane przez prezydenta miasta Białegostoku, w wyniku których kosztem około 47 mln zł, zbudowano nową drogę startową na lotnisku Białystok Krywlany tak naprawdę nie przyniosły spodziewanych efektów z powodu nieusunięcia naturalnych przeszkód lotniczych.
Parametry drogi startowej pozwalające na starty i lądowania samolotów o kodzie referencyjnym 3C i długości startu 1200 m, zostały organiczne do niższego kodu 2B i długość startu 820 metrów. Miastu nie udało się doprowadzić do wycinki około 15 tysięcy drzew w Lesie Solnickim.
Te procedury związane z wycinkiem lasu zostały skutecznie storpedowane przez obrońców lasu. My nie przypisujemy miastu Białystok nierzetelnego czy nieprawidłowego działania, które uniemożliwiło powstanie lotniska takiego jakie planowano.
Pierwsze postępowanie w sprawie usunięcia przeszkód lotniczych zaczęło się w lutym 2019 roku. W 2021 roku decyzję uchylił Wojewódzki Sąd Administracyjny, a po rozpoczęciu ponownego postępowania, w październiku bieżącego roku, ponownie uchylił decyzję.
Wskazaliśmy szereg ryzyk, które ujawnili kontrolerzy i wskazaliśmy na konieczność podjęcia radykalnych działań. Pięć lat trwał proces odwoławczy, decyzja została uchylona, ale w tym czasie drzewa urosły, kolejny raz trzeba przystąpić do inwentaryzacji. […] Ten proces może ciągnąć się w nieskończoność.
Obraz, który się wyłania z kontroli, to między innymi brak współpracy między miastem a Lasami Państwowymi. Ważna dla Białegostoku inwestycja - stworzenie publicznego lotniska, z którego możliwe byłyby loty biznesowe i pasażerskie, pomimo wydawanych pieniędzy i działań prawnych, nie udała się - zauważa NIK i radzi.
Ten teren staje się strategicznym z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i być może te elementy trzeba wykorzystywać.
Wyniki kontroli NIK-u są opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, trafią też na biurka decydentów, aby pieniądze przeznaczane na lotnisko były racjonalnie i gospodarnie wykorzystane.